Warto znać cele dokonywania ocen pracowników

System ocen pracowniczych sprawuje istotną funkcję w kierowaniu ludźmi. Jednocześnie bywa to ważny czynnik wdrożenia funkcji kadrowej firmy. Ocenianie polega na ciągłym zwracaniu uwagi na zachowanie i rezultaty wysiłków pracowników w celu wsparcia merytorycznego, wzmacniania proaktywnej postawy oraz controllingu personalnego. Definicje można odszukać w publikacjach: Mądre Szkolenia   Z Zarządzania Projektami .
Przeprowadzanie ocen pracowników jest tylko w akademickich dyskusjach proste i nie angażujące emocjonalnie. W większości przypadków niezbędne bywają określone cechy osobowe oraz dość duże doświadczenie. Według kryterium funkcji przedsiębiorstw cele ocen pracowniczych da się podzielić na dwa zakresy funkcjonalne.
Do zakresu czynnościowego należą:
- możliwość zaplanowania właściwego pozyskowania i wykorzystania kadr stosownie do oszacowanych zdolności, ich hobby, sprawności działania,
- urealnianie planowania oraz zarządzania personelem,
- wskazanie merytorycznych podstaw rozstrzygnięć powiązanych z przesunięciami, zwolnieniami, awansem,
- przygotowanie referencji,
- zdefiniowanie potrzeb i zakresu dokształcania personelu,
- projektowanie grupy będącej personelem rezerwowym,
- określenie taktycznej polityki w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi przedsiębiorstwa.
Do korzyści społecznych należą:
- zmiana zachowań pracowników przez budowanie pożądanej postawy do pracy,
- wzmacnianie wyników zapisanych w wymaganiach względem pracownika w czasie przeprowadzanej oceny,
- motywowanie polegające na wiedzy pracowników na temat rezultatów podejmowanych działań, możliwościach poprawy i kreowaniu bodźców dla podnoszenia lojalności pracowników względem pracodawcy,
- eliminacja ujemnych oraz szkodliwych postaw zatrudnionych osób,
- poprawy stosunków międzyludzkich.
Jak widać, o tych celach przełożony powinien pamiętać kiedy ocenia  podwładnych.
WIĘCEJ
Ten portal prowadzi grupa doświadczonych fachowców realizujących wykłady dla firm z różnych sektorów rynku.
Redaktorem powyższego tekstu jest  Iwona Piga, trener prowadzący szkolenia z rozwiązywania konfliktów oraz konsultant w programach dotykających problematyki  budowania strategii sprzedażowych i handlowych.  
W tym blogu mówimy równeż na temat:
- pomiary zaangażowania załogi w instytucjach i organizacjach
- ankiety osobowościowe
- warsztaty z pracy i komunikacji w zespołach
- szkolenia incentive
- kierowanie zasobami ludzkimi
Jest nam milo że poświęcają nam Państwo czas i zapraszamy do wielokrotnych wizyt na naszej stronie.

03.06.2016. 13:55