W jakim celu diagnozować kompetencje
W codziennej pracy przełożeni w wielu sytuacjach stosują pojęcie: kompetencja. Ale warto zapytać, co to pojęcie naprawdę można przez nie rozumieć. W ramach sesji szkoleniowych często omawiam na ten intrygujący temat. Uczestnicy mają w tym obszarze parę zaskakujących wątpliwości.
Ażeby każdy z czytających pojął zakres tematyczny tego wpisu, najpierw chcę napisać, że w pierwszym okresie rozwoju wiedzy z zarządzania przez zestaw kompetencji rozumiano posiadanie ustanowionego przez władze prawa do podejmowania decyzji w określonym obszarze w imieniu danej organizacji. W odróżnieniu od kompetencji zdolność do skutecznego funkcjonowania w organizacji kojarzono czasami z kompetencjami zawodowymi na danym stanowisku. Podobieństwa w tym zakresie ciekawie zaprezentował T. Doliński w tej książce: Zarządzanie Projektami HR
Kompetencje zasady i reguły teoretyczne, postawy oraz motywacje potrzebne do efektywnego wykonywania pracy w konkretnym dziale firmy. Opisując kwalifikacje pracowników możemy jednocześnie określić:
- praktyczne możliwości wykonywania pracy, obejmujące wszystko to, co badany pracownik musi znać, ażeby pełnić zaprojektowaną wcześniej rolę, a dodatkowo pozostałe uzdolnienia, które okażą się niezbędne, na przykład umiejętności obliczeniowe,
- cele rozwojowe,
- niezbędne umiejętności zawodowe,
- doświadczenie zawodowe lub rodzaje firm, w których pracownik zdobywał doświadczenie,
- wybijające się osiągnięcia dające duże nadzieje równie dobre wyniki w przyszłości,
- wszystko, czego organizacja będzie otrzymać od osoby zatrudnionej, np. eksplorowanie nieodkrtych rynków i usług, podnoszenie ilości sprzedaży, efektywności w działaniu albo wyższego poziomu obsługi gwarancyjnej, projektowanie nowoczesnych systemów lub procesów,
- w jakim stopniu pracownik jest członkiem kultury organizacji.
Jak widać, pozytywne efekty z użycia systemu ocen kompetencji są nie do przecenienia. Kierownik ma poprzez to aktualną diagnozę zatrudnionych osób. Zatrudnione osoby odczuwają, iż przedsiębiorstwo o nich myśli oraz zamierza ich rozwijać nie tylko obecnie, ale i na przyszłość.
W kolejnych artykułach zobrazuję w szczegółach wszystkie obszary zestawów kompetencji.
To tyle menedżerskich wniosków.
Opracowanie:Tadeusz Siwon
Redaktor tego felietonu jest absolwentem kierunku politologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu i studiów podyplomowych z obszaru terapii rodzinnej. Posiada tytuł Instruktora Innowacyjnosci JZU. Zawodowo realizuje się w Jędrzejowie. Od dwóch lat organizuje treningi i projektuje gry dotykające tematyki kompetencji społecznych w branży „turystyka i rekreacja”.
CZYTAJ TAKŻE O:
Audyty kultury organizacyjnej
Ocena 360 w przedsiębiorstwach
Polityka personalna w komercyjnej jednostce biznesowej
Innowacyjne zarządzanie kadrami
Fundusz socjalny
Awanse i Kariera
Development Center
03.06.2016. 13:55