Teoretyczne uwarunkowania uczenia się dorosłych

Symulacje stosowane na szkoleniach to nowatorskie metody edukacyjne. Czytelnik może te formy dydaktyczne odszukać w dobrych programach szkoleń firm tej branży. Ta technika dydaktyczna jest wyjątkowo zabawna z punktu uczestników, ponieważ doskonale wykorzystuje ludzkie sposoby odbierania informacji oraz pobudza do myślenia.
W następnych wpisach na tej stronie opiszę uwarunkowania uczenia się ludzi po 30 roku życia. W procesie przekazywania wiedzy w węższym znaczeniu można zauważyć cztery kluczowe fazy, opisujące teorie naukowe nie tylko jako pozyskane  ustrukturyzowane dane, ale dodatkowo możliwość ich zastosowania w konkretnej sytuacji oraz nabyte normy zachowań. Ich typologię zbadał George Hanson w 2011  i interesująco przedstawił  w swojej monografii, dostępnej tu:  Gry Biznesowe  Dla Trenerów
Początkowy etap uczenia innych w tym określa się jako nieograniczoną postawę niekompetencyjną, która jest tym samym co przyswojenie informacji o świecie za pomocą dwóch elementów: potencjalny adept danej dziedziny wiedzy nic nie wie w danym zakresie i nie zdaje sobie sprawy z tej przestrzeni edukacyjnej.
Kolejnym etapem bywa zwykle świadoma niekompetencja. W czasie jego trwania szkolony jest świadomy braków w swoich kompetencjach, jednakże nadal nie posiada odpowiednio dużo danych o świecie, po to, żeby opisane braki zdiagnozować.
Kolejny krok do doskonałości nazywa się „ograniczona umiejętność w posługiwaniu się wiedzy”. Uczeń zdążył posiąść do tej pory wstępną kompetencje w danej dziedzinie, jednak żeby zastosować ją w typowej sytuacji powinien wykonywać pracę dbając o konieczną determinację w działaniu. Opisany wyżej  element w procesie edukacji nie zawsze nagrodzony będzie realnym wzrostem kompetencji. Tu nie ma znaczenia już proces przekazywania wiedzy,  ważna jest aktywność w zakresie uczenia się.
Ostatnim etapem edukacji, który jest możliwy do osiągnięcia, pod warunkiem, gdy człowiek szkolony z danego tematu jest zafascynowany nową umiejętnością, jest „nieuświadomiona kompetencja”. Zdobyta postawa kompetencyjna jest już serią odruchów, wartości życiowych oraz norm zachowań.
Należy stwierdzić, iż wiele kursów, szkoleń oraz szeroko pojmowana praktyka edykacyjna skupia się na metodach rozwoju kompetencji ucznia. Dlatego w kolejnym blogu przedstawię strategie uczenia się homo sapiens. Warto je przemyśleć, gdy symulacje biznesowe będą elementem szkolenia.
Dawid Zwierzyniecki
Twórca tego artykułu jest absolwentem kierunku marketingu Uniwersytetu Śląskiego i studiów podyplomowych z obszaru  literaturoznastwa. Posiada certyfikat Doradcy Zmiany Osobistej TYY. Mieszka w Chorziwie.  Od czterech lat wykłada i tworzy gry dotyczące negocjacji w branży „medycyna i zdrowie”.

O TYM PISZEMY:
Gry Sprzedażowe
Warsztaty menedżerskie
Gry hybrydowe
Lider i menedżer
Gry produkcyjne
Zarządzanie zmianami
Kursy trenerskie
Podręczniki dla coachów

03.06.2016. 13:55