Co niesie za sobą badanie oczekiwań rozwojowych
Od lat specjaliści z zarządzania zasobami ludzkimi podkreślają, że bardzo ważnym krokiem projektu szkoleniowego bywa badanie oczekiwań edukacyjnych osób biorących udział w szkoleniu. Ten etap warunkuje, czy projekt szkoleniowy okaże się sukcesem oraz czy okaże się skuteczne. Poznajmy szczegóły.
Diagnozowanie potrzeb szkoleniowych oznacza regularnie prowadzony proces, kiedy to jest przedstawione w jasny sposób zapotrzebowanie na temat przedsięwzięcia edukacyjnego. Wtedy sprecyzowane są problemy, sprecyzowane sposoby uzyskania i dobierany jest najbardziej właściwy układ działań zmierzający do przeprowadzenia procesu dydaktycznego. Inne definicje szukaj w tym portalu: Wyjazdy Integracyjne -Teoria Organizacji
Jako kolejny krok po określeniu potrzeb rozwojowych przechodzi się w kierunku zdefiniowania celów przedsięwzięcia edukacyjnego, które umożliwi pozbycie się luk kompetencyjnych. Zdefiniowane rezultaty pozwalają zaplanować i przeprowadzić projekt szkoleniowy, a następnie to przedsięwzięcie scharakteryzować i wyciągnąć wnioski. Rezultaty są opisywane jako następujące grupy: doświadczalne, zachowawcze, oparte na emocjach.
Efekty określania oczekiwań doskonania kompetencji są kolejno:
- Zdiagnozowanie rzeczywistych kwestii z codziennej pracy osób, które mają uczestniczyć w szkoleniach – aby te sytuacje rozwiązać w czasie warsztatów w ramach projektu szkoleniowego.
- Badanie wymagań samych uczących się. Daje to odniesienie się do zagadnień najważniejszych dla pracowników, a nie jedynie do problemów firmy zatrudniającej uczestników.
- Diagnoza strategii i sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstwa, szczególnie gdy projekt szkoleniowy przygotował zewnętrzny trener.
W tym miejscu przedstawiam tradycyjne pytania w badaniu wymagań szkoleniowych.
- Czy organizacja posiada metody motywowania do pracy oraz system ocen?
- W jaki sposób firma wykorzystuje motywacyjny rezultat regulowania płac?
- W jaki sposób organizacja bada poziom satysfakcji pracowników?
- Jakie kłopoty z pobudzaniem personelu napotyka kadra kierownicza?
- Czy używany bywa pobudzający aspekt informacji zwrotnej na gorąco?
Tyle menedżerskich myśli.
Autor:Jan Prawda
Autor tego postu jest absolwentem kierunku historii Uniwersytetu Szczecińskiego i studiów podyplomowych z obszaru windykacji należności. Posiada certyfikat Konsultanta Kreatywności AEA. Buduje swoją karierę w Warszawie. Od dwudziestu lat wykłada i opracowuje gry odnoszące się do oceny pracowniczej w branży „chemia i kosmetyki”.
TAGI:
Audyty potrzeb szkoleniowych
Systemy ocen w przedsiębiorstwach
Polityka human resources w państwowej firmie
Nowoczesne zarządzanie kadrami
Nowoczesne modele kompetencyjne
Struktura organizacyjna
Systemy rekrutacyjne
03.06.2016. 13:54