Projekt „Wygodna szczoteczka”

Twoim zadaniem będzie wprowadzenie na rynek innowacyjnej, opatentowanej szczoteczki do zębów Signal. Właśnie zostałeś menedżerem projektu „wygodna szczoteczka z wymienną końcówką”. Studium przypadku z dziedziny zarządzania.


 


FIRMA I PRODUKT


Unilever jest globalnym liderem na rynku FMCG (dobra spożywcze, kosmetyki, chemia domowa). W swoim portfolio posiada bardzo szeroką gamę produktów – od herbat, przez środki higieny i czystości, po lody. W grupie produktów do pielęgnacji ciała firma oferuje pastę do zębów Signal. Pod tą samą marka oferowane są również szczoteczki do zębów.


Inżynierowie w holenderskich laboratoriach koncernu opracowano właśnie pozornie prosty, ale w rzeczywistości bardzo innowacyjny produkt. Jest to szczoteczka, która rozwiązuje dwa ważne problemy związane z tym produktem:




  • utylizacja zużytego produktu – zastosowano bowiem wymienną końcówkę szczotkującą, tylko ją się wymienia, główna część (tzw. „rączka”) jest wielorazowa




  • dzięki temu, że rączka jest wielorazowego użytku, może być nieco droższa w produkcji. Dlatego inżynierowie opracowali rączkę minimalnie większą, lepiej dopasowaną do dłoni, dużo wygodniejszą i lepiej przenoszącą siłę ruchu ręki na włosie. To ważne, bo dzięki temu konsument będzie bardziej chętny do mycia zębów pełne 3 minuty (skoro mycie jest wygodniejsze) i będzie to robił dokładniej (stanie się to łatwiejsze). A dentyści często narzekają, że pacjenci niedokładnie myją zęby, co skutkuje ich chorobami. Tymczasem badania pokazały, że naszą nową szczoteczkę konsumenci uznali za równie wygodna jak elektryczne, które są dużo droższe.




Szczoteczki nie można skopiować – została opatentowana. Oczywiście inni producenci mogą zaoferować podobne produkty, ale nie identyczne.


 


TWOJE ZADANIE


Zarząd podjął decyzję o wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Od strony technicznej i produkcyjnej sprawa jest prosta - produkt jest gotowy i łatwy do masowego wdrożenia. To samo z dystrybucją: kanały są już sprawdzone i opanowane. Tym nie musisz się zajmować. Gorzej ze stroną rynkową: to nowy nieznany rodzaj szczoteczki, klienci i sprzedawcy będą zaskoczeni, nie ma polityki cenowej itp.


Wprowadzenie tej usługi na rynek zostało powierzone Tobie. Zarząd wyznaczył Ci jasny cel: opanować rynek, nim wejdą na niego inni. Chodzi o to, by jak najwięcej osób kupiło „rączkę”, co sprawi, że już stale będą dokupywać wymienne końcówki.


 


WAŻNE INFORMACJE


- na realizację projektu masz 1 rok, sam decydujesz co w jakim czasie chcesz zrobić.


- w Polsce nikt nie oferuje na razie podobnego produktu, konkurencja nie posiada także analogicznego w innych krajach, można szacować że podobne zaoferuje dopiero za ok. 12-18 miesięcy


- firma ma duże zasoby finansowe na wprowadzenie produktu na rynek ale oczywiście budżet musi być racjonalny i adekwatny do prognozowanych przychodów


- firma nie ma handlowców obsługujących bezpośrednio klientów, dział sprzedaży pracuje z hurtowniami, dystrybutorami i sieciami hipermarketów. Istnieje za to call center obsługujące klientów


- produkcja „rączki” do szczoteczki jest niedroga, koszt wyprodukowania i dystrybucji to ok. 10 zł (przy produkcji masowej).


- rączki przyjeżdżają z fabryki w Holandii. Wymienne końcówki będą wytwarzane w Polsce.


- firma nie chce zresztą zarabiać na szczoteczce, ale sprzedaży wymiennych końcówek.


- „rączka” jest trwała – powinna wystarczyć na 3-4 lata.


- z uwagi na ochronę patentową zatrzasku łączącego końcówkę z rączką inni producenci nie będą mogli oferować końcówek do naszej szczoteczki.


 


PYTANIE


Każdy projekt biznesowy wymaga ustalenia kryteriów oceniania go, pomiaru rezultatów. Poniżej znajdziesz 5 możliwych zestawów mierników, każdy składa się z 5 mierników. Wybierz ten zestaw, który uznasz za najbardziej adekwatny do opisanego projektu. Pamiętaj, że nie możesz „skomponować” własnego zestawu mierników – musisz wybrać najlepszy z przedstawionych, nawet jeśli nie uznasz go za idealny.


1.


Relacja trwałości rączki do jej ceny (stosunek jakości rączki do jej ceny)


Koszty sprowadzania odpowiednich partii rączek z Holandii


Koszt produkcji i dystrybucji jednej wymiennej końcówki


Ilość osób, które widziały reklamy produktu w czasie kampanii promującej nowa usługę


% osób, które pozytywnie oceniły reklamy w czasie kampanii promującej nowa usługę


2.


Miesięczne koszty, jakie ponosi firma w związku z dostarczeniem produktu na rynek


Wprowadzenie usługi w wyznaczonym terminie


Procent końcówek, które nie przechodzą pozytywnie kontroli jakości (odsetek wad produkcyjnych)


Zwrot z inwestycji – relacja z uzyskanego przychodu do poniesionych kosztów


Ilość reklamacji i skarg odnotowanych w call center


3.


Rozpoznawalność marki nowego produktu wśród konsumentów


Wielkość sprzedaży – ilość sprzedanych rączek i końcówek


Liczba sprzedanych końcówek


Ilość rezygnacji – ilość klientów którzy w badaniach deklarują, że jednak wrócą do innych produktów


Wprowadzenie usługi przed konkurencją dostarczającą identyczny produkt


4.


Wartość sprzedaży rączek


Ilość reklamacji i skarg odnotowanych w call center


Wartość sprzedaży końcówek


Wprowadzenie usługi przed konkurencją dostarczającą identyczny produkt


Ilość osób, które widziały reklamy produktu w czasie kampanii promującej nowa usługę


5.


Zwrot z inwestycji – relacja z uzyskanego przychodu do poniesionych kosztów


Wielkość sprzedaży – ilość sprzedanych rączek i końcówek


Koszty sprowadzania odpowiednich partii rączek z Holandii


Przychód ze sprzedanych końcówek


Wprowadzenie usługi w wyznaczonym terminie

03.06.2016. 13:54