Projekt „Wygodna szczoteczka”
Twoim zadaniem będzie wprowadzenie na rynek innowacyjnej, opatentowanej szczoteczki do zębów Signal. Właśnie zostałeś menedżerem projektu „wygodna szczoteczka z wymienną końcówką”. Studium przypadku z dziedziny zarządzania.
FIRMA I PRODUKT
Unilever jest globalnym liderem na rynku FMCG (dobra spożywcze, kosmetyki, chemia domowa). W swoim portfolio posiada bardzo szeroką gamę produktów – od herbat, przez środki higieny i czystości, po lody. W grupie produktów do pielęgnacji ciała firma oferuje pastę do zębów Signal. Pod tą samą marka oferowane są również szczoteczki do zębów.
Inżynierowie w holenderskich laboratoriach koncernu opracowano właśnie pozornie prosty, ale w rzeczywistości bardzo innowacyjny produkt. Jest to szczoteczka, która rozwiązuje dwa ważne problemy związane z tym produktem:
utylizacja zużytego produktu – zastosowano bowiem wymienną końcówkę szczotkującą, tylko ją się wymienia, główna część (tzw. „rączka”) jest wielorazowa
dzięki temu, że rączka jest wielorazowego użytku, może być nieco droższa w produkcji. Dlatego inżynierowie opracowali rączkę minimalnie większą, lepiej dopasowaną do dłoni, dużo wygodniejszą i lepiej przenoszącą siłę ruchu ręki na włosie. To ważne, bo dzięki temu konsument będzie bardziej chętny do mycia zębów pełne 3 minuty (skoro mycie jest wygodniejsze) i będzie to robił dokładniej (stanie się to łatwiejsze). A dentyści często narzekają, że pacjenci niedokładnie myją zęby, co skutkuje ich chorobami. Tymczasem badania pokazały, że naszą nową szczoteczkę konsumenci uznali za równie wygodna jak elektryczne, które są dużo droższe.
Szczoteczki nie można skopiować – została opatentowana. Oczywiście inni producenci mogą zaoferować podobne produkty, ale nie identyczne.
TWOJE ZADANIE
Zarząd podjął decyzję o wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Od strony technicznej i produkcyjnej sprawa jest prosta - produkt jest gotowy i łatwy do masowego wdrożenia. To samo z dystrybucją: kanały są już sprawdzone i opanowane. Tym nie musisz się zajmować. Gorzej ze stroną rynkową: to nowy nieznany rodzaj szczoteczki, klienci i sprzedawcy będą zaskoczeni, nie ma polityki cenowej itp.
Wprowadzenie tej usługi na rynek zostało powierzone Tobie. Zarząd wyznaczył Ci jasny cel: opanować rynek, nim wejdą na niego inni. Chodzi o to, by jak najwięcej osób kupiło „rączkę”, co sprawi, że już stale będą dokupywać wymienne końcówki.
WAŻNE INFORMACJE
- na realizację projektu masz 1 rok, sam decydujesz co w jakim czasie chcesz zrobić.
- w Polsce nikt nie oferuje na razie podobnego produktu, konkurencja nie posiada także analogicznego w innych krajach, można szacować że podobne zaoferuje dopiero za ok. 12-18 miesięcy
- firma ma duże zasoby finansowe na wprowadzenie produktu na rynek ale oczywiście budżet musi być racjonalny i adekwatny do prognozowanych przychodów
- firma nie ma handlowców obsługujących bezpośrednio klientów, dział sprzedaży pracuje z hurtowniami, dystrybutorami i sieciami hipermarketów. Istnieje za to call center obsługujące klientów
- produkcja „rączki” do szczoteczki jest niedroga, koszt wyprodukowania i dystrybucji to ok. 10 zł (przy produkcji masowej).
- rączki przyjeżdżają z fabryki w Holandii. Wymienne końcówki będą wytwarzane w Polsce.
- firma nie chce zresztą zarabiać na szczoteczce, ale sprzedaży wymiennych końcówek.
- „rączka” jest trwała – powinna wystarczyć na 3-4 lata.
- z uwagi na ochronę patentową zatrzasku łączącego końcówkę z rączką inni producenci nie będą mogli oferować końcówek do naszej szczoteczki.
PYTANIE
Każdy projekt biznesowy wymaga ustalenia kryteriów oceniania go, pomiaru rezultatów. Poniżej znajdziesz 5 możliwych zestawów mierników, każdy składa się z 5 mierników. Wybierz ten zestaw, który uznasz za najbardziej adekwatny do opisanego projektu. Pamiętaj, że nie możesz „skomponować” własnego zestawu mierników – musisz wybrać najlepszy z przedstawionych, nawet jeśli nie uznasz go za idealny.
1.
Relacja trwałości rączki do jej ceny (stosunek jakości rączki do jej ceny)
Koszty sprowadzania odpowiednich partii rączek z Holandii
Koszt produkcji i dystrybucji jednej wymiennej końcówki
Ilość osób, które widziały reklamy produktu w czasie kampanii promującej nowa usługę
% osób, które pozytywnie oceniły reklamy w czasie kampanii promującej nowa usługę
2.
Miesięczne koszty, jakie ponosi firma w związku z dostarczeniem produktu na rynek
Wprowadzenie usługi w wyznaczonym terminie
Procent końcówek, które nie przechodzą pozytywnie kontroli jakości (odsetek wad produkcyjnych)
Zwrot z inwestycji – relacja z uzyskanego przychodu do poniesionych kosztów
Ilość reklamacji i skarg odnotowanych w call center
3.
Rozpoznawalność marki nowego produktu wśród konsumentów
Wielkość sprzedaży – ilość sprzedanych rączek i końcówek
Liczba sprzedanych końcówek
Ilość rezygnacji – ilość klientów którzy w badaniach deklarują, że jednak wrócą do innych produktów
Wprowadzenie usługi przed konkurencją dostarczającą identyczny produkt
4.
Wartość sprzedaży rączek
Ilość reklamacji i skarg odnotowanych w call center
Wartość sprzedaży końcówek
Wprowadzenie usługi przed konkurencją dostarczającą identyczny produkt
Ilość osób, które widziały reklamy produktu w czasie kampanii promującej nowa usługę
5.
Zwrot z inwestycji – relacja z uzyskanego przychodu do poniesionych kosztów
Wielkość sprzedaży – ilość sprzedanych rączek i końcówek
Koszty sprowadzania odpowiednich partii rączek z Holandii
Przychód ze sprzedanych końcówek
Wprowadzenie usługi w wyznaczonym terminie
03.06.2016. 13:54