Dekalog prezentera
Narzędzie – sciągawka na szkolenia z prowadzenia prezentacji. Jak dobrze przygotować wystąpienie?
INTERAKTYWNOŚĆ
Jeśli to możliwe, zamiast prezentowania dużej ilości faktów, danych itp., przygotuj quiz lub zagadki związane z tymi danymi.
To co możliwe zobrazuj krótkim filmem
Tam gdzie się da, zrób ćwiczenie: praca z formularzem, kwestionariuszem, tabelą do wypełnienia, dokumentem do przeanalizowania.
TREŚĆ I STRUKTURA
Skup się na tym co naprawdę ważne i niezbędne dla tej konkretnej grupy odbiorców (zastanów się nad ich oczekiwaniami).
Nie zasypuj słuchacza niepotrzebną treścią, bo w gąszczu danych umknie mu to co ważne. Ew. dodatkowe informacje daj uczestnikom w postaci materiałów.
Ułóż treść w logicznej kolejności – chronologicznie, od ogółu do szczegółu, albo od prostego do skomplikowanego.
Jak najwięcej kwestii zobrazuj przykładami – są prostsze do zapamiętania i łatwiejsze do zrozumienia.
Przygotuj ciekawe anegdoty, albo zaskakujące historie czy pytania – uatrakcyjnij przekaz.
POWER POINT
Podziel treść na slajdy na zasadzie: nie więcej niż jeden wątek na slajdzie.
Idealny slajd ma maks 5-6 wierszy tekstu (czcionka 25-40), w krótkich kilkuwyrazowych punktach.
Niech punkty (tekstowe) na slajdzie nie odkrywają się na raz, lecz po kolei, po kolejnych kliknięciach. Jeśli na slajdzie pojawia się więcej niż 2 zdania na raz – nikt ich nie przeczyta.
Zobrazuj to co możliwe rysunkami, grafami, wykresami. Nie tabelami.
Nie więcej niż 15 slajdów z treścią lub 30 obrazkowych. Więcej nikt nie zapamięta.
PREZENTER CZYLI TY
Przyjdź wcześniej. Bycie pierwszym zmniejsza tremę, pozwala oswoić się z salą i sprawdzić sprzęt.
Zacznij od wyjaśnienia celu i tematu. Potem zrób prezentację. Na końcu podsumuj.
Używaj prostego języka, mów głośno i wyraźnie.
Patrz nie na ekran lecz na ludzi (na każdego po trochu).
Otwarta, przyjazna postawa – stań lub poruszaj się na środku sali lub scenie, nie chowaj się za stołem lub mównicą. Nie musisz stać przy komputerze by klikać myszką – użyj bezprzewodowego prezentera.
Nie masz kontroli nad rękoma? Trzymaj w nich podkładkę (tzw. deskę) ze streszczeniem prezentacji – ściągawkę dla siebie.
Pilnuj czasu na zegarze, lub ręcznym zegarku (np. połóż go obok komputera).
Nie przemawiaj jak poseł w sejmie. Opowiadaj w luźnej atmosferze, prowadź dialog z uczestnikami, zadawaj pytania.
03.06.2016. 13:54